Document informatie Invoegen
Wanneer je in LibreOffice of Apache OpenOffice langere teksten schrijft, zoals rapporten, (e)-boeken of jaarverslagen, wil je soms extra documentinformatie in je document invoegen. Deze extra informatie wil je bijvoorbeeld ergens in de tekst of in een kop- of voettekst plaatsen. Dat kan dan gaan om bijvoorbeeld een bestandsnaam, de datum waarop het document het laatst is bewerkt of het aantal woorden in het document.
Sommige gegevens kunnen direct worden ingevoegd via het submenu van Invoegen, Velden.
De optie Overige… geeft je nog meer mogelijkheden via de tabbladen Document en Documentinfo zoals je in de afbeelding hieronder ziet.
Selecteer in de kolom aan de linkerkant het type informatie dat je wilt hebben (hier hebben we gekozen voor Statistiek) kies een specifiek onderdeel in de middelste kolom (in dit voorbeeld Woorden) en in de rechterkolom de notatie. Ben je niet helemaal zeker welke keuze je moet maken, kies dan voor de standaard selectie (die is afhankelijk van je keuzen in Type en Selecteren). Als het resultaat niet is wat je ervan verwacht had kun je dit later altijd nog wijzigen.
Een deel van de documenteigenschappen wordt automatisch gegenereerd als resultaat van de informatie die je invult op de tab Beschrijving van het dialoogvenster Eigenschappen (Bestand, Eigenschappen) en een deel komt van informatie zoals die vermeld staat in het dialoogvenster van Extra, Opties, LibreOffice, Gebruikersgegevens
Wil je meer te weten komen over de opmaak van documenten? Kijk dan op de pagina “Zelf je boek opmaken met LibreOffice Writer”.
Vond je dit artikel handig? Laat dan hieronder een reactie achter. Liken of retweeten mag natuurlijk ook;-)