Volgens MicrosoftsSteve Balmer wel. Hij zocht namelijk in een advertentie een ‘Linux and Open Office Compete Lead’. Opmerkelijk voor een bedrijf dat altijd zegt dat Open Source er niet toe doet. Kennelijk is de dreiging van Linux en OpenOffice.org dermate groot dat daar een speciale afdeling bij MS voor nodig is om dat kwaad te bestrijden.
De nieuwe marketingmanager moet dertien managers gaan aansturen die wereldwijd leiding geven aan de campagne tegen open source. Een van de methodes daartoe is het infiltreren in de open source gemeenschappen. Zij zijn dus gewaarschuwd! De toenadering van MS naar de opensource gemeenschap de laatste tijd komt daarmee wel in een heel ander daglicht te staan.
Feit blijft dat zowel Linux als OpenOffice.org doen wat ze moeten doen. Linux als besturingssysteem voor computers, laptops en servers tegen een minimale investering voor de licentiekosten; het is namelijk gratis. OpenOffice.org doet als officepakket, dat eveneens in aanschaf niets kost, precies datgene kan wat de concurrerende pakketten ook kunnen en soms beter. Daar kan toch geen wereldwijde campagne tegenop? Of wint de marketingmachine het van de vrijwilligers?
Bron: Free Software Daily en Techworld